Båtluff 2018

Dag 1. Vi börjar med båt från Räfsnäs till Tjockö

Www.tjockö.se

På Tjockö fick Jenny Nyström och John Bauer inspiration till deras tomtar och troll. Tyvärr han vi inte titta runt så mycket snålt om tid.

Sen till ViraBruk och se Viraspelen

Rekommenderas verkligen

Sen till Köpmanholm Yxlan som Strindberg även bodde på och kallade det Skamsund i någon av hans böcker.

Dag 2

Vaknar och inser att vi är utan kaffebryggare inte ens en kaffefilterhållare finns det i stugan..Men vi löser de, en morgon utan kaffe går ju inte

Så  traskar vi  iväg. Nu ska det beräknas tid hur lång tid tar det att gå från stugan till bilfärjan och sen från bilfärjan till hamen I Furusund... så vi hinner med båtarna i veckan

VI kommer i tid till allt.

Och båtluffarkortet är aktiverat nu gäller det i 5 dagar vi kan åka kors och tvärs för bara 455 kr...

Så vi börjar med den längsta turen.  Till Sandhamn vilket inte imponerade ett dugg på oss.3 timmars båttur grått disigt och inget intressant ställe.Förutom museet där Ann-Sophie fick prova en spritsmugglates jätteplunta (se bild)

Tappen i botten..lite som bag in box fast plattare och i metall. Lång resa hem till stugan....men vi tål sjön men beslutade oss att 2 timmars båtresa max hädanefter

Dag 3

Idag  tog vi båten Sunnan Nord Sydlinjen till  Finnhamn bytte båt till Cinderella  II och åkte vidare till Husarö. Där hade Elsa Beskow bott så vi letade reda på Blåbärslingan inspiration till boken  Putte i Blåbärskogen.

Där bodde även Stieg Larsson och Per Albin Hansson för länge sedan. Väldigt rofylld ö. Blev en glass i Husarö handel och lite fotande och vandrande. Och  funderade lite över hur mycket bambu det växte där

Sen åkte vi Cindelella ll  tillbaks och stannade på Finnhamn..REKOMMENDERAR JAG VERKLIGEN tog en promenad till Paradisviken... Otroligt vackert rofyllt om bara solen lyst  men det var så grå mulet. Finns även en liten lanthandel på ön. Senare upp till Utsikten lite bergklättring :-) bcakade de sista metrarna pg av ryggskottet... Men fick några bilder..

Sen middag en av topp tio måltider jag ätit i mitt liv.. Oxbringa potatis senapsås och ungsbakade rotfrukter som  gjorts med sådan kärlek.. Sen musikquizz på  TAKBAREN och ett glas cava sen båten tillbaks til stugan nu börjar  de anställda på båtar vet vart vi ska av och på hahahahh

Finnhamn ska jag med all säkerhet  åka tillaka till....

Dag 4

Idag  gick vi tvärs över Yxlan och tog färjan över till Blidö och åkte båtern Sjöbris upp till Arholma var många stopp vid många öar.. och några som jag ska ta några dagsturer till vid senare tillfällen som Fejan tex

Vid  Arholma hamn mötte Bodil oss med hennes vännina Jill. Bodils som bott på ön var en perfekt guide men vi hade lite för dåligt med tid två timmar på Arholma vart lite stressig det vart en tur till Arholma Nord där vi satte Ann-Sophie i en vakt kur vi var aldrig upp på berget.. Men  kan nog tänka mig ta mig dit igen.. sen vart det lite långt att gå tyckte vi och klockarn tickade... så vi började lifta fick lift med en jeep från Arholma Nord och mycket skratt blev det..  sen vidare mot Arholma kyrka där de fått en ny flygel och en man stämde flygeln  så vi gick och återigen titta vi på klockan och hann itet med Båken.. så vi gick till hamnen  och tog ett glas cava och jordgubbar  och sen på båten igen..

och vilken cava det vart en snurrig båtur. hahah

iallaf så gilade vi båda Arholma och tycker om man åker dit behöver man definitivt mer än 2 timmar jag skulle rekommendera en natt på nått av vandrarhemmen..

Dag 5

Norröra mest känd som Saltkråkan ja det vart det idag.. gick rätt snabbt det är ju nästan grann ön från Yxlan där vi bor tillfälligt en vecka.

Blåste som sjutton gjorde det och vi visste liksom inte riktig vart vi skulle gå men vi följde lite vart andra gick o åt för håll och där  stod Snickargården  då känd vi oss att vi var på plats...

Vi tittade runt fotade lite.. tog en kaffe på bryggan...

Finns ingen kiosk ingen toa inga faciliter alls på Norröra... De som bodden där vill inte ha dit turister....men nu är det ju så att ön är rätt välkänd.. så de får nog gilla läget..

Tittade runt lite till... gick till bryggan igen och tog oss därifrån...

Dag 6

En Blidö runda: tog Nord Sydlinjen från Norrsund Yxlan till  Glyxnäsbrygga Blidö  Vid Glyxnäs bryggas ropade en tjej från sin bil vill ni ha skjuts någon stans .. Tack det var snällt men vi ska gå.. Den meningen ångrade vi många gånger. Tanken var att leta Muminland för Tove Jansson var ju på somrarna  på Blidö klev i land vid Glyxnäs brygga och någonstans en bit ifrån ska  iden till Muminland ligga..Men i 30 graders värme  valde vi gå till Bruket och kolla hantverk  Blidö Kyrka och Blidö  Bageri och Musteri men det var så hett så efter 2 km liftade vi fick skjuts med första bilen.Så vi struntade i bruket och åkte till Blidö kyrka låg väldigt vacker med allén upp på kulen med vatten runt om verklign en bröllops kyrka många kändisar har gift sig därvar av en var tydligen Blossom Tainton  och bröllopsgästerna kom med båten

Sen gick vi till bageriet och musteriet kaffe med kardemumma bulle var gott sen gav vi lite upp Blidö.. vi tog bussen istället

Vi gick hem och bytte om  sen avslutade vi vår båtluff  först på Blidö hamnkrog sen till Blidö Värdshus..  Ann- Sophie stöp i backen innan vinet så jag fick leka sjuksyrra och plåstra om och tvätta rent sår på Blidö värdshus toa..Sen gick det bra  vi vandra mottfärjan och bestämde oss för att åka hem istället för att stanna i stugan en dag till.. Men i mitt hjärta finns Furusund och Yxlan kvar det blir fler turer dit men då med bil

och jag känner mig ändå otroligt nöjd me dessa dagar...och mitt ressällskap

Fler bilder kommer i nästa inlägg